Proč jsme si oblíbili Kouzelné čtení

Tak jako mnozí z Vás, i já jsem dlouho odolávala a přemýšlela, zda do Kouzelného čtení jít. 

Patřím mezi ty rodiče, kteří svým dětem četli a čtou od narození. Čtení považuji za důležitou součást rozvoje dětí v mnoha oblastech. Vnímám také tento čas jako upevňování vztahů a pouta mezi rodičem a dítětem. Čtením lze předejít mnoha problémům, čtením lze rozvíjet mnoho dovedností, čtením lze zahnat nudu a najdeme mnoho dalších důvodů, proč vést děti ke čtení. To by ale bylo na jiný článek.

Když se objevilo Kouzelné čtení, byla jsem spíše skeptická. Zase nějaká technická záležitost, která má nahradit lidi? To už Ti rodiče s dětmi nebudou trávit žádný čas… Vzpomínám na dobu, kdy pod vlivem pracovního vytížení a nedostatku času byly občas dny, kdy jsem na své děti měla méně času. A večerním čtením a povídáním jsem doháněla co přes den nestihla. Byla jsem tehdy vděčná, že večerní čtení je náš denní rituál.

 

 

Nákup Albi knížek jsem zpočátku bojkotovala. Na FB stránkách byly dva tábory lidí pro a proti a mně zatím nic nepřesvědčilo, proč to změnit. Až jednou mi kamarádka řekla, že Kouzelné čtení pro děti pořídili a že jsou spokojeni. Povykládala mi, jak lze s knížkou pracovat a jaké aktivity v nich lze najít. Zároveň se nabídla, že nám tužku s knížkami na pár dnů půjčí.

Musím říct, že jsem byla mile zaskočena. Knížku jsme si doma i ve školičce všichni vyzkoušeli. Opravdu se potvrdilo, že si v knížce každý najde to své a to díky několika rovinám a úrovním obtížnosti. Dokonce i dcera, která byla tehdy před maturitou na gymnáziu, vyzkoušela těžký kvíz Atlasu světa a vyhodnotila Kouzelné čtení za fajn pomůcku pro podporu učení.

Knížky měly úspěch i u dětí ve školičce. Přestože je každý věkem i zaměřením jinde, byly všechny nadšené. Kluci i holky, větší i menší, každý našel něco, co ho zaujalo. Po pár dnech jsem se rozhodla, že Kouzelné čtení pořídíme domů i do školičky. 

 

 

Tímto článkem bych ráda pomohla rodičům nejen při rozhodování zda do Kouzelného čtení jít, ale pokusím se dát tipy, které knížky se hodí pro jaký věk, které knížky se líbí nám a jak s lze s nimi pracovat.

Základní informace o tom, na jakém principu tužka funguje, jak se do ní nahrávají soubory a jak ji používat lze najít přímo na stránkách Kouzelného čtení. Najdete tam i videonápovědy. Proto tyto informace přeskočím. Jen zmíním, že při každé koupi nového produktu, se musí do tužky přenést jeho soubory, které jsou ke stažení na již zmíněné stránce. 

 

 

Jaké možnosti hraní a učení Albi knížka nabízí?

Na každé stránce najdete lištu s ikonami. Jejich funkce jsou ve všech knížkách stejné. POZOR však na to, že knížky jsou určené pro různý věk. Rozdíl je patrný zejména u Kvízu (ikona kostek), kdy může být vyžadována nějaká znalost nebo dovednost např. čtení.

  1. Většina Albi knížek má moc hezké ilustrace a je radost si je prohlížet. Knížku lze tedy využít s tužkou i bez ní. (výjimku tvoří edice povolání, která se mne osobně moc nelíbí)
  2. Ikona knížky – nabízí nejjednodušší pojmenování dané věci, na kterou dítě klikne. Tuto ikonu využíváme u nejmenších dětí, které se učí názvy a první slovíčka. Věk 1-2 roky.
  3. Ikona žárovky – podá doplňující informaci k obrázku. Vhodné pro větší děti, které zajímá dění a rozšiřující inoformace na obrázku. Věkově pro děti 2+.
  4. Ikona bublinky – vtáhne děti do děje na obrázku. Pomocí dialogů a zvuků jsou děti vtaženy přímo do příběhu, dění a situací, které je v knížce zajímají. Věkově u nás zajímá děti 3+.
  5. Kostka s jednou tečkou – dítě hledá předměty na obrázku. Vhodné pro děti kolem 1-2 roku. (najdi knoflík)
  6. Kostka se dvěmi tečkami – dítě opět hledá předměty. Dvě tečky znamenají větší obtížnost. Věk 2-3+.(najdi tmavěčervený knoflík) 
  7. Kostka se třemi tečkami – největší obtížnost, vyžaduje představivost a základní znalosti. Věk 3-4+. (na podlaze najdi plechovku s barvou, kterou mají třeba jahody, najdi siluetu zvířete, které snáší vajíčka apod.)
  8. Ikona šipky v kruhu – zopakuje text.
  9. Ikony A,B,C a ano/ne – jsou u knížek pro větší děti a slouží jako odpovědi na otázky.
  10. Zvuková poznávačka – u jakékoliv knížky, kde jsou zvuky zvířátek či jiné, může dítě hádat jakému zvířátku zvuk patří.

 

 

Často čtu ve FB skupinách dotazy, které Albi knížky jsou fajn a které bychom měli pořídit domů. Na základě zájmů dětí ze školičky, jsem knížky rozdělila podle věku do čtyř skupin. I tady ale musím připomenout, že každé dítě je jiné, preferuje jiné zájmy, je na jiné úrovni apod. I přestože je v nadpisu uvedeno od jakého věku se dají využít, nelze to brát jako dogma. 

Albi má nejnižší uvedený věk na knížkách 2 roky. U nás ve školičce knížky čtou i mladší děti. Jde hlavně o to, aby dítě pochopilo, že se tužka přikládá na obrázek. Pokud jste ještě nedospěli k této fázi a dítě mačká neustále tlačítka nebo s tužkou dělá jinou neplechu, tužku mu do ručky bez dohledu nedávejte. Není to hračka za pár kaček. Ukazujte mu, čtěte spolu, dělejte jednoduché kvízy, ono časem pochopí, jak se s tužkou a knížkou pracuje.  

 

Knížky, které jsou vhodné pro děti kolem 2 roku

Tato kategorie Albi knížek je vhodná pro nejmenší děti. Mohli bychom to nazvat takový základ, který bychom měli mít doma a který bude použitelný i další roky. Za nás je moc povedená knížka Moje první barvy a tvary, Dopravní prostředky, Zvířátka na statku, Zpívánky-klidně všechny díly, ale taky třeba Denní činnosti. Všechny tyto knížky se dají krásně propojit s každodenním životem. Mini edice mají něco kolem 300-400 zvuků a díky malému formátu jsou fajn i na cesty.

 

 

Knížky kolem 3 – 4 roku

V tomto věku můžeme doplnit naši sbírku knížkami s tématy, které dítě zajímá. Jestli má rádo zvířátka – Svět zvířat, jestli chodíte do přírody – Hravá přírodověda, automilům Dopravu. Moc povedené je Pohádkové učení. U ní je každá dvoustrana zaměřena na poznávání konkrétních cílů. (barvy, tvary, směry, protiklady, části těla adpod.) Vyzkoušejte také pexeso nebo puzzle. Půjčenou jsme měli třeba i Perníkovou chaloupku a Můj svět, obojí se dětem líbilo. Také Zpívánky jsou stále v kurzu. 

 

 

Knížky od 4 – 5 let

V tomto věku už se děti často vyhraňují nějakému užšímu zaměření. Na řadu mohou přijít miniknížky s povoláním Popelář, Lékař, Zvěrolékař nebo Atlas světa. Samozřejmě zůstáváme u knih, které jsme pořídili dříve. Snažíme se knihu využít v širším pojetí, včetně jednoduchých kvízů. U nás ve školičce byli v tomto věkovém období žádaní třeba Dinosauři nebo občas také Hravá angličtina, které jsou určeny pro starší děti. Nově máme knížku Vesmír. Dokážu si představit, že dítě, které se zajímá o vesmír, bude z knížky nadšené také už v tomto věku. 

 

 

Pro předškoláka 5-6

Předškolákům se budou hodit tyto knížky: Svět zvířat, Doprava, Atlas světa, Česká republika, Člověk a příroda, Hravá angličtina, Vesmír, Staré pověsti české. Tyto knížky obsahují reálné a většinou hezky ucelené informace k tématu a obsahují kolem 2000 zvuků a textů. Všechny mají krásné ilustrace. Všechny budou využity další roky ve školním vzdělávání. V tomto věku bude děti určitě bavit i 100 dílkové puzzle. My máme vyzkoušenou Planetu zvířat a líbí se nám. Doporučit můžu i hru Cesta kolem světa, která je určena spíše pro školáky.

 

 

Nově máme také Dětský metr, Betlém a Hudební nástroje. Ještě jsme je s dětmi nestačili prozkoumat, proto se komentářů u těchto produktů zatím zdržím. Později však určitě najdete recenzi.

 

 

Kouzelné čtení už se mezi rodinami hodně rozšířilo. Nemusíte všechny knížky vlastnit. Můžete si je nejprve půjčit a pak se rozhodnout, zda koupíte, či nikoliv. I my máme občas nějaké knížky půjčené a také půjčujeme. Určitě se nechystáme mít všechny.

 

 

Nenakupujte ve velkém. Zpočátku stačí 3-4 knížky. Může se stát, že vaše dítě knížka hned nezaujme a je zbytečné vynakládat větší investice. Dítěti předkládejte knížku, když zrovna probíráte nějaké téma, které ho zajímá. Pomocí knížky se dozví další infomace a tak pochopí smysl Kouzelného čtení.

 

 

Když dítě u čtení potřebuje Vaší přítomnost a vy nemáte čas, protože musíte dělat večeři, ať jde s vámi do kuchyně. Určitě zvládnete poslouchat a odpovídat, když se bude na něco ptát. Vemte knížku do auta nebo do vlaku, nebo i do přírody a poznávejte spolu svět kolem vás i s knížkou.

 

 

Kouzelné čtení by mělo být doplňkem toho, co v reálném světě zrovna prožíváme, co nás zajímá, co se učíme. Mělo by obohatit nebo prohloubit témata, která nás zajímají. Neměly by však nahrazovat lidskou přítomnost, přirozenou komunikaci a učení. Budování pevných vztahů mezi rodiči a dětmi je pro život důležité a dochází k němu právě v ranném období dětí.  

Nikdo z nás nemá v hlavě všechny informace. Dnešní doba příliž nenahrává tomu, aby si děti listovaly encyklopediemi, chodily do knihoven a pídily se po informacích, jak tomu bylo dříve. Můžeme Kouzelné čtení vzít jako bezva zdroj informací, když budeme vědět, jak s ním zacházet.

 

 

Ne všechny knížky Kouzelného čtení nás zaujaly. V článku kladu důraz na ty, které se dětem líbí a ke kterým se rády vrací.

Albi knížek a dalších produktů stále přibývá. Věřím, že některým z Vás pomůže článek při výběru vhodné knížky pro Vaše dítě. Jak čas dovolí, budu postupně vkládat recenze ke knížkám, které vlastníme. Najdete je v rubrice Naše knihovnička zde na webu.

Další inspirace a tipy na aktivity s dětmi můžete zhlédnout na stránkách Beskydské školičky, občas si povídáme o různých tématech v uzavřené skupince na FB Rodičem s nadhledem a jestli máte nějaký dotaz, napište mi.  

Mějte krásný den, užívejte podzimní dny...

Napsat komentář