Letos jsem výrobu adventního kalendáře moc neplánovala.

Pracuji na jiném projektu, který bych chtěla spustit v lednu a měla jsem pocit, že na internetu je těch kalendářů tolik, že nemá cenu tříštit pozornost a vyrábět další.

Ale vše bylo jinak. Do mé FB skupinky Zahrada pro děti, která vznikla teprve před pár měsíci, ale má už spoustu členů, jsem začala dávat úkolovky pro děti. Abych podpořila u dětí vnímání přírody v širším smyslu, zařadila jsem do úkolovek občas také aktivitu pozorování. 

U tohoto příspěvku se objevilo více kladných reakcí, než u ostatních. A tak byl nápad na světě. Děti mohou pozorovat mnoho věcí a všemi smysly. A to nejen kolem nás, ale i u sebe, ve svém těle. Nebude problém nabídnout pozorování na 24 dnů. A co víc, pozorovat mohou i mámy. I ony zasluhují malé zastavení na pár minut během dne a užít si pozorování s dětmi.

Záměr kalendáře se zjevil. 

Tak teď popřemýšlet, jak to dále výtvarně pojmout. Přestože moc ráda maluju a různě tvořím už odedávna, nebyl mi dán do vínku žádný talent na malování a kreslení. 

Ale tak strom snad zvádnu, ne? 🙂

Nejdříve zkouška v menší formátu. A pak překreslování na A3.

A teď pozorovací úkoly a ozdoby… nastalo malé dilema, zda by baňky měly být namalované přímo na daný pozorovací úkol. 

Mám ráda propojení aktivit a takové celistvé uchopení. Ale zároveň jsem chtěla, ať si děti samy vyberou baňku, která se jim k danému úkolu bude hodit. 

Zvolila jsem tedy kompromis. Některé ozdoby jsou označeny číslem, ale v podstatě to není důležité. Děti si prostě zvolí k vymalování obrázek, který je osloví. Využila jsem vzorů mandal a zentagle, na některých je obrázek jako symbol úkolu. Ozdob je více, aby si děti mohly vybrat ten svůj vzor.

Pozorovací úkoly jsem se snažila formulovat tak, aby byly pro děti lehce pochopitelné. Chtěla jsem ať obsáhnou náš vnitřní i vnější svět. Pozorovat vnější svět okolo nás je možná snažší a může nás navést k tomu, jak pozorovat ten vnější. To, co se odehrává v nás. Dítěti pomohou úkoly poznávat samo sebe. Jak fungují jeho smyslové vjemy a jeho tělo. Naučí se pozorovat své pocity a myšlenky. Ty pak dále může zpracovat podle pocitů výtvarně kresbou nebo vymalováním ozdoby. 

Kalendář v jeho počáteční fázi vyzkoušely děti mé kamarádky. Moc jí tímto děkuji. Moje domácí školička je k vůli kovidovým opatřením stále zavřená a mé děti už jsou velké a tak jsem ráda za možnost testování jinde. 🙂 Miluji jejich jiné osobní ztvárnění.

Jako dáreček jsem ke kalendáři přibalila vánoční přání s textem. Je to má autorská akvarelová kresba. Můžete si ji vytisknout kolikrát budete potřebovat. Určitě udělá radost všem vašim blízkým.

A ještě pár foteček z průběhu ladění… 

Kalendář lze umístit kamkoliv. Na tabuli magnetickou nebo korkovou, nástěnku, stěnu, ledničku apod. Ozdoby lze na stromeček nalepit jednoduše lepidlem. Celý obrázek lze dotvořit dalšími dekoracemi.

Pokud máte doma šuplíčkový adventní kalendář, můžete úkoly vložit do šuplíčků. Zda vložíte i obrázky je na vás. Jak už jsem psala, je fajn dětem nechat volnost ve výběru. 

Pokud byste se chtěli podělit, jak pozorujete a tvoříte, budu moc ráda za zpětnou vazbu. Třeba v podobě fotky. 

Vlákno ke sdílení bude založeno ve FB skupince Rodičem s nadhledem. Přidejte se. 

 

Pokud ještě kalendář nemáte, můžete ho koupit tady….

Přeji krásné dny a užijte si advent. 

 

Sdílení