Krásný den přeji a vítám Vás srdečně v naší květnové živlové výzvě.

Živlová výzva s mou měsíční podporou bude probíhat na této stránce. Nahoře najdete odkazy, které vás pojí s kurzem. Do kurzu máte přístup rok od zakoupení kurzu.

Tato stránka s výzvou však bude dostupná jen měsíc po ukončení výzvy (do konce června), proto doporučuji uložit si informace, které vás zaujmou. Budeme čerpat inspiraci i z kurzu, ale budou zde i nové tvořivé výzvy, které nejsou uvedeny v kurzu. 

Ještě než se pustíte do výzvy, projděte si v klidu jednotlivé lekce. Kurz je rozdělen přehledně podle jednotlivých elementů a doplňuje ho stránka s rozuzlením tajemství a stránka s mnoha bonusy. Pro začátek stačí jen lehký nástin, ať se umíte orientovat. Postupně spolu s výzvou projdeme i celý kurz. 

Komunikovat můžeme ve skupině “Magická zahrada nejen pro děti”. Odkaz najdete dole na stránce. 

 

Informace na tuto stránku budu dávat průběžně. 

S dětmi ze školičky budeme jednotlivé úkoly plnit souběžně, proto zde najdete úkoly s předstihem, ale fotografie a případné doplňující info budu doplňovat poté. 

Není nutné být v souběhu s námi. Aktivity můžete dělat tak, jak budete stíhat. 

Seznam věcí a pomůcek:

  • krabičku se 4 kaslíky (nebo 4 krabičky)
  • misku/květináč s hlínou
  • semínka nějaké rostlinky (hrách, fazol, afrikán, dýně – něco co brzy vyklíčí)
  • výtvarné potřeby (barvy, fixy, pastelky, papíry)
  • předměty z přírody (kamínky, pírka, žaludy, škebličky, byliny)
  • skleničky nebo pytlíčky v malých rozměrech
  • 4 svíčky (opět menší – čajové, dortové) co doma nejdete
  • zvonečky, rolničky

První týden - ZEMĚ

Element Země je pro nás fyzické bytosti velmi důležitý. Propojení se zemí nám přináší ukotvení v realitě, lepší vnímání sebe sama a přijetí všeho co nás obklopuje. Dar souznění s přírodou máme všichni, ale jen někteří ho umí využívat. Pro větší napojení se s přírodou a se Zemí je pro děti i dospělé nejvhodnější pobývat často venku.  

Pondělí

Dnešní první den výzvy bude lehce přípravný. Děti milují různé poklady a tvořivé výrobky. Toho využijeme a s dětmi budeme postupně tvořit osobní živlovou krabičku, která bude obsahovat různé drobnosti.

1. Dnes si připravíme Živlovou krabičku. Velikost krabičky zvolte tak, aby se do ní vešlo dostatek věcí, ale zároveň aby byla přenosná a dětem se s ní lehce manipulovalo. Měla by mít 4 kaslíky, aby byly jednotlivé výrobky odděleny a řazeny dle elementů. Krabičku si můžete pomalovat nějakou neutrální barvou, pokud je strakatá. Jestliže máte krabičku dřevěnou, kovovou či plastovou v jednolité barvě, nebo původní, můžete nechat bez malování. Já jsem doma našla papírovou krabičku od čajů, která má potisk, proto ji přetřu akrylovou zlatou barvou. (neutrální barva) Můžete použít i malinký kufřík. Prostě co doma najdete. 

2. Vnitřek jednoho kaslíku si můžete vybarvit zelenou barvou, která představuje živel Země. Jinou alternativou je vložit zelený papír, filc, látku nebo jiný výtvarný materiál.

3. Dnes je venku nádherně a tak mezitím co bude barva schnout, zajděte se projít ven. Pokud to půjde, můžete i bosky. Zkuste se na chvíli zastavit, můžete si i sedout a jen vnímej ten pocit, který nám země dává.

 Koukejte se kolem sebe a najděte 4 podobné kameny ve velikosti většího kaštanu. 

4. Přečtěte si dnes úvod pohádky “Tajemství živlového království”. Najdete ji na úvodní stránce/nástěnce kurzu. Odkaz najdete nahoře na této stránce. Můžete si ji i vytisknout, ať se dobře čte večer v pelíšku. 🙂

Úterý

Země nám dává úrodu. Vyživuje nás a vše živé, co na planetě žije. Aby si děti lépe navnímaly cyklus života v přírodě, zasadíme si s nimi semínka. Semínek můžete zasadit více. Pro případ, že by nějaké nevzešlo. Také můžete pozorovat různorodost a jedinečnost klíčení a růstu různých druhů rostlinek.

1. Vemte si květináč, misku nebo kelímek a naberte do ní zeminu. Vložte semínka. Jemně je zatlačte a přihrňte zeminou. Zeminu postříkejte rozprašovačem, nebo opatrně zalejte, aby semínka zůstala zakrytá a nevyschla. Dejte nádobku na parapet, nebo jiné slunečné místo. V první fázi můžete nádobku přikrýt plastovým průhledným víkem, nebo sáčkem, tak aby vlhko zůstávalo uvnitř.  🙂

2. Přečtěte si další část pohádky, která se vztahuje k lekci Země.

3. V bonusech najdete písničku Matko Země. Jestli máte chuť, můžete si ji pustit a zaspívat. 

Středa

Každý živlový element má svůj symbol. Element Země je trojúhelník směřující dolů, s čárkou. 

1. Vezměte si kamínek, který jste našli v pondělí a tento symbol na kamínek namalujte. Kamínky můžete mít v barvě Země nebo všechny stejné. Po zaschnutí tento kamínek vložte do živlové krabičky. Jestliže je kamínek nabitý energií a děti mají pocit, že si s ním musí hrát nebo spát, dovolte jim to. Je docela možné, že potřebují uzemňující pocit. Kamínek si mohou dát třeba pod polštář.

2. Symbol Země namalujte na svíčku.

3. Symbol Země namalujte na papír, nebo ho můžete vytvořit z výtvarných materiálů. Můžete použít i techniku vyškrábávání. 

4. Pokud jste si symbol Země dostatečně natrénovali, můžete si symboly označit krabičku, či jednotlivé kaslíky. 

Čtvrtek

Dnes se vydáme do přírody. Rozhlédněte se kolem sebe a hledejte symboly živlu Země. Ty si můžete dát do své živlové krabičky, nebo je použijte k tvoření. 

1. V přírodě můžeme najít: kamínky, písek, zeminu, byliny, dřívka, květy, semínka, šišky, mech. Pokud si je budete chtít uchovat v živlové krabičce, pro sypké materiály využijte skleničky, nebo miniaturní krabičky či sáčky. 

2. Nalaďte se na tvoření. Využijte materiály elementu Země a něco zajímavého vytvořte. Na fotce vidíte skřítčí domečky, nebo malované hůlky. Další inspiraci najdete na stránce elementu Země. Odkaz nahoře v menu.

Pátek

Jedním ze symbolů Země je sůl a písek. V živlové magii se používá běžná kamenná sůl z kuchyně, ale také růžová himalájská a mořská. Se solí si můžete také pohrát a vyrobit si dekoraci či pískové obrázky, nebo třeba bylinkové soli do kuchyně nebo koupele. 

1. Barevný písek lze koupit. Ale můžete si ho i vyrobit. Do bílé soli nastrouhejte najemno barevnou křídu a promíchejte.

2. Dekoraci si vyrobíte tak, že jednotlivé barvené vrstvy sypete na sebe v průhledné sklenici.

3. Bylinkovou sůl si také vyrobíte jednoduše. Do soli přimícháte oblíbené byliny. Foto dodám.

Sobota a neděle

Nezapomínáme každý den rosit semínka v našem květináči. U některých semínek u nás už jdou vidět klíčky. O tomto víkendu završíme element Země. 

1. V bonusech najdete krásnou omalovánku Země a také mandalu. Vytiskněte si je a vymalujte. 

2. Zapalte si svíčku s namalovaným elementem Země, nebo v barvě elementu.

3. Uvařte si čaj z čerstvých bylin z vaší zahrádky. 

4. Udělejte si jemnou masáž.

5. Přečtěte si knížku, která se vztahuje k elementu Země. 

6. Jestliže máte chuť, vytvořte si s dětmi vlastní knížku elementů živlů. Vše, co jste vytvořili, si do ní vložte, nebo vlepte. Může mít podobu sešitu nebo lapbooku.

7. V každém v nás je některý ze živlů dominantní. Popřemýšlejte si nad tím, zda by tomohl být právě živel Země.

Druhý týden - Voda

Voda je elementem stvoření nového života. Propojuje nás s emocemi a pocity. Je vnímavá a přizpůsobivá. Spojením Vody a Země vzniká hojnost a úroda. Voda také vyrovnává energii Ohně, aby bylo vše v rovnováze. 

Pondělí

Ve druhém týdnu naší živlové výzvy se budeme věnovat elementu Voda.

1. Živlovou krabičku doladíme barevně elementem Vody, pokud ještě nemáme. Barva modrá, modrozelená.

2. Venku v minulých dnech pršelo. Udělejte si procházku a hledejte vodu v přírodě. Kaluže, říčky, řeky, jezírka na zahradě, nebo jen kapky vody v přírodě.

3. Vodu můžete i vyzkoušet. Ještě bude studená, ale třeba to bude fajn zážitek.

Úterý

Už jsme si říkali, že voda je nositelka nového života. Minulý týden jsme si zasadili semínka. 

1. Aby semínka mohla klíčit, je potřeba jim zajistit vodu. Dětem názorně ukazujeme zalévání. 

2. Vytiskněte si další kapitolu pohádky a přečtěte si pokračování.

3. Zaspívejte si písničky o vodě. Inspiraci najdete v lekci Voda. Projděte si celou kapitolku s aktivitami.

Středa

I element Vody má svůj symbol. Je to trojúhelník směřující špičkou dolů.

1. Vezměte si kamínek, který jste našli minulý týden a tento symbol na kamínek namalujte. Po zaschnutí tento kamínek vložte do živlové krabičky. Jestliže je kamínek nabitý vodní energií a děti mají pocit, že si s ním musí hrát nebo spát, dovolte jim to. Je docela možné, že potřebují uklidňující pocit. Kamínek si mohou dát třeba pod polštář. Kamínek si děti mohou vzít i do školky nebo školy, jako talisman.

2. Symbol Vody namalujte na svíčku, nebo si opatřete modrou svíčku.

3. Symbol Vody namalujte na papír, nebo ho můžete vytvořit z výtvarných materiálů. Můžete použít i techniku vyškrábávání. 

4. Pokud jste si symbol Vody dostatečně natrénovali, můžete si symbolem označit krabičku, či jednotlivé kaslíky.

Čtvrtek

Dnes se zaměříme na symboly živlu Vody. Jestliže najdete v řece nebo potůčku nějaký hezký kamínek, nebo jste si od moře dovezli mušli, můžete si je dát do své živlové krabičky, nebo je použijte k dalšímu tvoření. Já jsem třeba objevila kapří šupinu z vánočního kapra. 

1. V přírodě můžeme najít ve vodě kamínky. Jestliže máte někde poblíž studánku, zajděte si pro čistou vodu. Pořiďte sůl mořskou nebo s bylinami na léčivou koupel.  

2. Nalaďte se na tvoření. Využijte element Vody a něco zajímavého vytvořte, nebo si jen s vodou hrejte. Mnoho inspirace najdete na stránce elementu Vody nahoře v menu.

Pátek

To, že je voda léčivá, nemusíme více představovat. Již od pradávna lidé využívají léčivé prameny ke koupelím a relaxaci. V těchto dnech venkovní teploty stoupají hodně vysoko a tak se s dětmi můžete oddat vodním radovánkám.  

1. Ať už v nějakém bazénku, nebo s nohami v řece, v mlžném oprau nebo čvachtání ve studánce vnímejte sílů přírodního živlu.   

2. S živlem vody se pojí mnoho bylin. Např. aloe, atsra, černý bez, eukalyptus, fialka, sléz, maceška, růže, sedmikráska, šeřík… Nasbírej si nějakou a lístky usuš. Pak je dej do skleničky a přidej do živlové krabičky.

Sobota a neděle

Stále věnujeme péči rostlinkám, každý den zaléváme semínka v našem květináči. Téměř všechna semínka už nám vyklíčila. O tomto víkendu završíme element Vody. 

1. V bonusech najdete krásnou omalovánku Vody a také mandalu. Vytiskněte si je a vymalujte. 

2. Zapalte si svíčku s namalovaným elementem Vody, nebo v barvě elementu.

3. Umíchejte si nápoj z čerstvých bylin z vaší zahrádky. (máta, meduňka)

4. Ponořte se do vodní lázně, třeba jen u vás doma ve vaně, vířivce nebo v bazénu.

5. Přečtěte si s dětmi knížku, která se vztahuje k elementu Vody. 

6. Pokud jste se pustili do vytváření labooku nebo knížky, doplňte si živel Vody.

7. V každém v nás je některý ze živlů dominantní. Popřemýšlejte si nad tím, zda by tomohl být právě živel Vody.

Třetí týden - OHEŇ

Oheň přináší do našeho života transformační sílu, která pomáhá konat, zažívat a přeměňovat ať už potravu, nebo také myšlenky na skutky, či události našeho života. (stejně jako v přírodě) Představuje fyzickou i vnitřní sílu a zdatnost a propojuje nás s naším vědomým já. 

Pondělí

Ve třetím týdnu naší živlové výzvy se budeme věnovat elementu Ohně.

1. Živlové krabičce kaslíku Ohně dáme barvu oranžovou nebo červenou. 

2. Venku na zahradě, v přírodě na bezpečném místě si udělejte ohýnek. Postačí i svíčka doma nebo venku.

Úterý

Oheň nám zajišťuje teplo. Aby nám naše semínka mohla klíčit a růst, potřebují k životu také teplo. 

1. Jedním se symbolů ohně je slunce. Dětem zdůrazňujeme potřebu zdroje tepla pro všechny živé organismy. 

2. Vytiskněte si další kapitolu pohádky a přečtěte si pokračování.

3. Znáte pohádky nebo písničky s tématem ohně, nebo slunce? Inspiraci najdete v lekci, odkaz v menu.

Středa

Symbolem – piktogramem Ohně je trojúhelník směřující špičkou nahoru.

1. Vezměte si kamínek, který jste našli první týden a tento symbol na kamínek namalujte. Po zaschnutí tento kamínek vložte do živlové krabičky.

2. Symbol Ohně namalujte na svíčku, nebo si opatřete svíčku v oranžové či červené.

3. Symbol Ohně namalujte na papír, nebo ho můžete vytvořit z výtvarných materiálů.

4. Pokud jste si symbol Ohně dostatečně natrénovali, můžete si symbolem označit krabičku, či jednotlivé kaslíky.

Čtvrtek

Dnes se zaměříme na hledání symbolu ohně v přírodě. Tento živel je v přírodě hůř fyzicky dohledatelný, proto se navnímáme na jakékoliv symboly živlu ohně: slunce, světlušky, lampy ve tmě, různá světýlka a také květiny ve žlutých či oranžových barvách. 

1. Na procházce nebo v zahradě hledejte žluté květy. Z těchto květů si můžete vyrobit sirupy, med nebo čaj. Můžete je také použít jako obětinky. 

2. Mezi ohnivé kameny patří citrín, acháty, hematit, jantar, sluneční kámen, onyx, karneol. Pořiďte si některý z nich do vaši živlové krabičky. 

3. A opět si můžeme zapálit svíčku. 

Pátek

I oheň svou transformační silou umí léčit.  

1. Udělejte si malý rituál. Napište si na papír (děti mohou namalovat) co vás trápí, nebo tíží. Papír pak symbolicky spalte venku v ohni, nebo při svíčce. Dbáme na bezpečnost. Hořící papírek necháme shořet na talířku, nebo v misce, pokud nemáte vykuřovací misku.  

2. Uvařte si silnou polévku třeba z česneku, nebo dýně… nebo jen zázvorový čaj. 

Sobota a neděle

S děmi si povídáme, proč je oheň (teplo) důležité k životu. Co by bylo, kdyby tady teplo nebylo. Lze to krásně vysvětlit na období zimy. Pečujeme dále o rostlinky. Měly by už všechny klíčit. 

1. V bonusech najdete krásnou omalovánku Ohně a také mandalu. Vytiskněte si je a vymalujte. 

2. Zapalte si svíčku s namalovaným elementem Ohně, nebo v barvě elementu.

3. Umíchejte si nápoj z čerstvých bylin z vaší zahrádky. (kopřiva, divizna, máta, zázvor))

4. Přečtěte si s dětmi knížku, která se vztahuje k elementu Ohně. 

5. Pokud jste se pustili do vytváření labooku nebo knížky, doplňte si živel Ohně.

6. V každém v nás je některý ze živlů dominantní. Popřemýšlejte si nad tím, zda by tomohl být právě živel Ohně.

Čtvrtý týden - VZDUCH

Vzduch nás propojuje s našimi myšlenkami, intelektem, inspirací, dává nám životní nadhled, analytické schopnosti, svobodu, schopnost úsilí, organizace a komunikace. Všechny nás sjednocuje díky nádechu a výdechu. Principem jsou lehkost, rychlost a pohyb.

Pondělí

Ve čtvrtém týdnu se budeme věnovat elementu Vzduchu.

1. Živlové krabičce kaslíku Vzduchu dáme barvu modrou, šedou nebo žlutou. 

2. Venku se na chvíli zklidněte a vnímejte vzduch – vítr, vánek, vichřici. Pozorujte, co dělá vítr se stromy, s mraky.

Úterý

Vzduch je všude kolem nás, ale i v nás. Aby nám naše rostlinky mohly růst, potřebují k životu také vzduch. 

1. Bez vzduchu by nebyl život. Mluvíme s dětmi o tom, kde všude je vzduch a proč bychom se měli snažit udržet vzduch čistý. Můžeme udělat i pokusy. (Viz lekce Vzduch v kurzu) 

2. Vytiskněte si další kapitolu pohádky a přečtěte si pokračování.

3. Znáte pohádky nebo písničky s tématem vzduchu? Inspiraci najdete také v lekci, odkaz v menu.

Středa

Symbolem – piktogramem Vzduchu je trojúhelník směřující špičkou nahoru, který má na sobě čárku.

1. Vezměte si kamínek, který jste našli první týden a tento symbol na kamínek namalujte. Po zaschnutí tento kamínek vložte do živlové krabičky.

2. Symbol Vzduchu namalujte na svíčku, nebo si opatřete svíčku v modré či žluté barvě.

3. Symbol Vduchu namalujte na papír, nebo ho můžete vytvořit z výtvarných materiálů.

4. Pokud jste si symbol Vduchu dostatečně natrénovali, můžete si symbolem označit krabičku, či jednotlivé kaslíky.

Čtvrtek

Dnes půjdeme hledat symboly Vzduchu do přírody. 

1. Při procházce či pobytu venku používáme vědomý dech. Vnímáme, jak nám vzduch proudí do plic a jak ho vydechujeme. Pokud venku fouká větřík, sladíme se s ním a vnímáme jeho proudící energii.

2. Mezi symboly vzduchu patří různá pírka, zvonečky, rolničky, větrná hudba, ptáci, včela, motýli, balónky, také spadané šišky, létající semínka rostlin nebo kouř. 

2. Mezi vzdušné kameny patří avanturín, jantar, unakit nebo smaragd. Pořiďte si některý z nich do vaši živlové krabičky. 

3. A opět si můžeme zapálit svíčku a pozorovat stoupající kouř. 

Pátek

Vzduch umí očišťovat a léčit.  

1. Udělejte si malý rituál se vzduchem. Pošeptejte nebo řekněte nahlas, vědomě, Vzduchu svá trápení. Odnese je.  

2. Nafoukněte balónky, nebo bubliny bublifuku a našeptejte přání. 

3. Zapalte si vonné tyčinky, nebo františky pro očištění (nebo provonění) prostoru.

Sobota a neděle

S dětmi si povídáme nejen o Vzduchu, ale i o ostatních živlech. Pečujeme dále o rostlinky. Dočteme si pohádku a s dětmi společně najdeme klíč k Tajemství živlového království.  

1. V bonusech najdete omalovánku a mandalu Vzduchu. Vytiskněte si je a vymalujte. 

2. Zapalte si svíčku s namalovaným elementem Vzduchu, nebo v barvě elementu.

3. Umíchejte si nápoj z čerstvých bylin z vaší zahrádky. (máta, brutnák, levandule, pampeliška, verbena )

4. Přečtěte si s dětmi knížku, která se vztahuje k elementu Vzduchu. 

5. Pokud jste se pustili do vytváření labooku nebo knížky, doplňte si živel Vzduchu.

6. Nyní byste již mohli vědět, který živel ve vás dominuje. 

Proč bychom měli vědět, který ze živlů je v nás dominantní?

Toto poznání nám může pomoci a prozradit souvislosti například se zdravím a nemocemi. Na čtyřech živlech byla založena i řecká medicína. Podle lékařů ve starověkém Řecku odpovídal každý živel některé tělesné tekutině a každá nemoc byla považována za výsledek nerovnováhy živlů v těle pacienta. Také indiáni měli svou medicínu založenou na živlech a jejich rovnováze. 

Poznávání živlů v nás a kolem nás vede k vytváření naší vnitřní rovnováhy a stability. Zdraví je pro nás a naše děti stále důležitou složkou života. Mnozí rodiče řeší až následky a bez poznání příčin se mnohdy neumí posunout směrem ke zdraví. Poznávání a vědomé přizvání živlů do života nám může ozdravit, zharmonizovat a rozjasnit naše bytí. 🙂 

V každodenní životě nám může pomoci právě živlová krabička, kterou můžeme mít u stále sebe…