3. týden

Plánování

Nejvhodnější měsíce na plánování zahrady jsou zimní měsíce. Největší prostor nám dává leden a únor. V březnu už nás to táhne ven a pouštíme se do úprav a nastartování zahrady na sezónu. V dalších měsících často nevíme co dříve. Sezóna zahradních činností končí až s příchodem zimy. 

Tato lekce se věnuje plánování naší zahrady. V minulé lekci jste zhlédli velké množství prvků, které lze v zahradě mít. Abyste prvky vhodně do své zahrady zakomponovali, je potřeba udělat rozvahu a nákres. 

Využijte seznam prvků, který jste si vytvořili v druhém týdnu našeho kurzu.

Téma týdne

Ať už zahradu nějakou máte založenou a potřebujete ji jen doladit/předělat, nebo teprve zahradu zakládáte, bude Vás zajímat jaké prvky by měla obsahovat, aby nám skýtala smyslový zážitek.

Můžeme přeskočit jeden z prvních nebo hlavních bodů na počátku plánování a to rozhodování, zda by zahrada měla být okrasná nebo užitková. Řekla bych, že chceme od každého něco a úplně nejvíc, aby byla v přírodním duchu. 

Lze to vůbec? 

Připouštím, že to nebude jednoduchá záležitost a hlavně to nebude hned. Ale s trochou citlivosti k vaší zahradě se Vám to jistě povede.

Co je ale důležité? 

Popřemýšlet si nad tím, kolik času máme na to, věnovat se zahradě. Je jasné, že užitková zahrada nás bude stát více času a námahy. Na druhou stranu nám právě vlastní výpěstky a plody mohou dělat nesmírnou radost a přinášet uspokojení. Pro děti skýtá pěstitelství další rozměr, neboť mohou pozorovat jak se rostlinky vyvíjí od semínka.

Spokojenost tedy tkví v nezahlcení. Pusťte se do všeho s mírou a začněte postupně. Jestliže vše půjde na pohodu, můžete další rok postupně přidávat a obohacovat další místa.

Nezapomeňte k plánování zahrady přizvat vaši ratolest. Může vám pomoci. Děti často hýří nápady a tak vás mohou navést na to, co do zahrady pořídit a kde ho v zahradě zakomponovat.

Rozvaha a nákres

Když už víte, jaké prvky ve vaší zahradě chcete, zkuste si je zaznačit. Vytvořte si jednoduchý nákres či plánek vaší zahrady a domalujte prvky stávají, ale i ty plánované, nové. 

Propojení herních, výukových a užitkových
prvků zahrady

V lekci, která se věnuje prvkům v zahradě jste měli možnost zhlédnout některá videa z Jarní výzvy 2021. Jejím smyslem bylo ukázat, jak lze v zahradě krásně propojit herní, výukové a užitkové prvky zahrady. 

Při vytváření plánku myslete i na tyto možnosti. 

Uvedu pár příkladů:

1. Osazujeme nový květinový záhon – do záhonku můžu zakomponovat třeba chodníček pro děti.

2. Tvoříme pískoviště volně v zahradě – pokud máte písek volně, můžete podél zabudovat kmeny stromů v různých výškách. Třeba ve tvaru schodů. Děti po nich mohu chodit a zároveň vytvoříte malé stolečky třeba na dělání báboviček nebo jiné aktivity.

3. Vytváříme květnatou louku – takovou louku vytváříme, abychom do zahrady nalákali motýly a včelky. Vytvořte přímo u louky hmyzí hotel. 

Přírodní zahrada

V posledních letech se hodně o přírodních zahradách nejen mluví, ale mnoho z nás se snaží přírodní zahradu mít doma. 

Praktické tipy

1.V každé zahradě se vždycky najde nějaká práce. Nic není úplně bez údržby. Aby Vám tvoření zahrady nepřerostlo přes hlavu, začněte postupně. (např.záhony si tvořte menší, herní prvky volte jednodušší) 

2. Pořiďte si rostlinky, které jsou méně náročné na pěstování. Třeba skalničky nebo trvalky, které budou kvést každý rok bez práce. Do toho na jaře cibuloviny. Určitě také bylinky. 

3. Zbytečně neutrácejte. Poptejte se sousedů či známých, jestli Vám mohou darovat přebytky ze svých zahrádek. Občas lze hezké hřiště koupit i na bazárku. 

4. Využijte stromů, větví k vytvoření přírodního hřiště pro děti. Houpačky, lana či žebříky lze dobře připevnit a zakomponovat do zahrady i jinou formou. Nemusíte hned kupovat drahé hřiště. 

5. Připravte se i na malé neúspěchy. Rostlinky jsou živý organismus a občas nás nemusí poslechnout. Na druhou stranu se nám v zahradě může objevit třeba nečekané překvapení. 

6. Zapojujte do procesů aktivit na zahradě děti. Děti se tak přirozeně vzdělávají a učí koloběhu přírody.

7. Pořiďte si zápisníček a zapisujte si své úspěchy a také nápady. Při plánování užitkových záhonů si zapisujte, co jste ve kterém záhonku vyseli. Rostlinky se vysazují každý rok na jiná místa, abyste zabránili vyčerpání půdy jedním druhem rostlin. Je to tkzv. tří letý cyklus, aby došlo k obnově minerálů v půdě.  

8. Příroda si jede ve svých kolejích a naším úkolem je jí respektovat. Na oplátku nám ukáže své krásy a kouzla. Ale jen ten, kdo je vnímavý a pozorný je může spatřit.

Časový plán

Níže najdete stručný časový plán výsadby a výsevu rostlin. A také stručný plán sběru léčivých bylin. Je to čistě orientační plán. Podrobnější informace výsevu a výsadbě jsou vždy uvedeny na balíčku daného produktu.

K výsadbě, výsevu, sklizni zeleniny a sběru rostlin nezapomeňte přizvat děti. Vhodné je děti namotivovat hezkou knížkou, nebo dobrým jídlem z dané suroviny. 

Leden

Leden je pro zahradu i Vás odpočinkový měsíc. Nezapomeňte na přikrmování ptáčků. Sbírat lze růžičkovou a kadeřavou kapustu, zimní pórek.

Únor

V únoru můžeme začít s předpěstováním semínek doma. Vysévat můžeme papriky, saláty, kedlubny, celer, brokolici, květák, lilek, pažitku.

Březen

Pokračujeme s výsevem doma, nebo ve skleníku. Vysét můžeme rajčata, pastiňák, chřest, meloun, ředkvičky. Můžeme už vysévat i na záhon, hodí se mrkev, ledový salát, špenát, mrkev, petržel, ředkvička, cibule, hrášek, polníček, kopr, rukola. Sbíráme česnek medvědí, kůru z dubu letního, nať plicníku a květ podbělu.

Duben

Stoupající teploty umožňují k již uvedeným rostlinám v březnu přidat k výsevu doma dýni a venkovním cuketu, mangold, řepu, hlávkové zelí. Sbíráme totéž co v březnu, přidáme listy břízy a kopřivy, kořen lopuchu, listy popence, květ sedmikrásky a smetanky lékařské.

Květen

Od poloviny května (po třech zmrzlých) lze již vysévat ven i teplomilné rostliny a také rostliny, které jsme si předpěstovali. K výše uvedeným přidáme fazole, brambory, dýni, fenykl, hrášek, kadeřávek, kukuřice, okurky, reveň. Ke konci měsíce už je také první sklizeň první zeleniny. Sbíráme léčivky květ bezu, listy borůvky, kvetoucí nať brutnáku, rozrazilu, řepíku, hlohu a hluchavky, list jahodníku, šalvěje, květ jetele, podbělu, nať kontryhelu, kořen kozlíku.

Červen

V červnu vyséváme pozdní odrůdy bílého a červeného zelí, hlávkový salát, čínské zelí, pórek a rostliny, které jsme zmínili v předchozích měsících. Sbíráme plody borůvek, kvetoucí nať čekanky, levandule, světlíku, pelyňku, mateřídoušky, divizny, nať dobromyslu, květ heřmánku, lípy, chrpy, měsíčku, topolovky růžovky, list jitrocele, ostružiníku, řebříček květ i nať.

Červenec

V červenci sklízíme hojnou úrodu. Vysazovat stále lze saláty, fazole, kedlubny, hrášek, kopr, meloun, rukolu i špenát. Z léčivek sbíráme stále to co v červnu, přidáme nať jablečníku, listy maliníku, nať pelyňku, kořen smetanky, kvetoucí nať třezalky, tymiánu a vřesu.

Srpen

Pokračuje sklizeň a také zpracování úrody. (Sušení, mrazení, konzervace) Vysévat lze to co v červenci. Sbíráme totéž co předešlý měsíc, navíc plod bezu černého, kořen mydlice, nať zlatobýlu.

Září

V září dochází ke sběru a sklizni dalších plodů a zeleniny, která není mrazuvzdorná. V záhonu může zůstat kapusta, zelí, petržel celer i mrkev z pozdějších výsevů. Ojediněle lze ještě vysét polníček, reveň, špenát. Sbíráme houby. Z bylinek opět to co předešlý měsíc, pokud je k mání a kořen čekanky, kostivalu, lopuchu, plod hlohu, jírovce, ostropeřce, rakytníku, růže, odenek pýru.

Říjen

Lze vysévat zelené hnojení. Sbíráme to co v září, plus kořen proskurníku.

Listopad

Lze sbírat růžičkovou kapustu, kapustu a pórek. Poslední plody rakytníku a kořen proskurníku.

Prosinec

Ze zeleniny lze sbírat totéž co v listopadu. Necháváme zahradu odpočívat.

Jak na plevel v zahradě?

V naší FB skupince Zahrada pro děti padl dotaz, jak si na zahradě účinně poradit s plevelem. Při obnově nebo výsadbě nových záhonů nebo jiných prvků zahrady je to většinou nepřítel č. 1. Níže dám pár tipů. Jen se tedy přiznám, že je nemám všechny odzkoušené. Většinou volím mechanické plevání. V záhonech se mi osvědčil mulč.

Můj trend je mít permakulturní zahradu, kde se malé plevele úplně neřeší. A v některých částech zahrady ani ty větší. 

Záměrně nezmiňuji chemické prostředky, ty do zahrady nepatří.

1. Ruční plevání

Je často nejúčinnější variantou hlavně v užitkových záhonech, nebo na místech, kde se plevel vyskytuje v malém množství. 

2. Kosení

Větší plochy udržíte bez plevele, když je budete pravidelně kosit. Kosení 

3. Černá netkaná textilie

Okrasné záhony udržíte bez plevele, když do nich dáte černou netkanou textilii. Nehodí se však do jiných, především užitkových záhonů.   

4. Hustší výsadba

Pokud je záhon hustě ozasen nebo jsou již rostliny rozrostlé, nemá plevel prostor a je ho také méně.  

5. Mulčování

Do záhonů můžete dávat mulč (alespoň 10cm) – organické materiály z přírody, jako je seno, sláma, krátce posečená tráva, kůra, listí a nebo i plevel, ale musí být otočený kořeny nahoru. 

6. Horká voda

Na plevel, který chcete zničit, nalejte horkou vodu. Dobře miřte.   

7. Kuchyňské přípravky

Můžete vyzkoušet ničt plevel také solí nebo octem. I zde však dbejte na to, abyste prostředek dali správně, ať si nezničíte rostlinky kolem.   

8. Papírové kartóny

Větší plochy můžete zkusit odplevelit pomocí položeného kartónu, na který přijde mulč třeba z hromady listí. Je potřeba nechat delší dobu, min. 3-4 týdny.

Nevítaní návštěvníci/škůdci v zahradě

V zahradách se nám mohou objevit nevítaní návštěvníci. Zda se jedná o škůdce, nebo přirozené obyvatele poznáme často podle toho, o kolik úrody jsme přišli, nebo jaká část zahrady je zničena. Mnoho škůdců by mělo mít své přirozené predátory. Pokud vám v zahradě chybí, popřemýšlejte, jak je nalákat.

Ke každému napíšu své zkušenosti, co pomohlo nám nebo jiným známým. Nikoliv co se doporučuje obecně. To si můžete vygůglit. 🙂 V první řadě se vždycky snažím využít přírodních prostředků a také aromatických rostlin (aksamitník, levandule, rozmarýn, máta). Teprve až když je kalamita sahám po něčem z obchodu.

1. Slimáci

Už několik let jich máme na zahradě nadpočet. Sbíráme skoro každý den. Když jsem pár dnů vynechala, bylo to znát na úrodě. Pomáhá sběr, granule Ferramol (měly by být na přírodní bázi), pivní nebo solný roztok. Mnohým pomohli indičtí běžci. U nich ale hrozí ujídání rostlinek a jsou tedy vhodné vyvýšené záhony. Dávám také rozdrcené skořápky a sedlinu z kávy kolem rostlin. Toto se mi ale nejeví příliš učinné.

2. Mravenci

Mravenčích hnízd máme také v zahradě bohužel nadbytek. V některých částech zahrady je neřeším. V záhonku spařuji horkou vodou, sypu kávovou sedlinu, prolévám kopřivovou jíchou.  

3. Housenky

Housenky v zahradě moc neřeším. Mám pocit, že je jich tak akorát. Přirozenými predátory jsou třeba ptáci, kterých máme v zahradě dost.    

4. Hraboši

Různých druhů hrabošů máme také na políčku dost. Nám se nejlépe osvědčila kočka, která je loví. Každý den chodí s úlovkem.   

5. Krtci

Krtci nás také trápí už několik let. Řekla bych, že jsme trošku rezignovali. Krtince rozhrabeme a jedeme dále. Používáme zvukovou plašičku. Občas se krtci stanou úlovkem naší kočky.

6. Mšice

Mšice mívám na růžích a na bezových keřích. Letos také na heřmánku. Na mšice se mi osvědčil postřik mléka s vodou. Přirozenými predátory jsou třeba slunéčka.   

Multismyslové objekty

Tento kurz jsem nazvala smyslová zahrada pro děti. Abychom si připomenuli jaké smysly máme, vytvořila jsem pro vás pracovní list na procvičení s dětmi. 

Některé objekty zahrad a úkazy přírody se v následujících lekcích budou opakovat. Budeme ale u nich zkoumat, objevovat a pozorovat pokaždé jiné vlastnosti a úkazy. 

Nazvala jsem si je multismyslové. Příklady vidíte níže. Vyzkoušejte a povídejte si dětmi kam který obrázek zařadíte.

ROSTLINY

ZVÍŘATA

LETNÍ BOUŘKA

HERNÍ DIVOČINA

Výzva k akci na tento týden 🙂

Malujeme plánek

Na malování plánku je asi nejtěžší určit poměry a umístění staveb a jednotlivých prvků. Na pomoc si můžete vzít technické plánky z projektu vašeho domu, z katastru, nebo leteckou mapu. Malování už je kreativní záležitost… Náš pozemek je dlouhá nudle, využila jsem dva formáty papíru A4. Pokud malujete vodovkami, zvolte čtvrtky.

Semínka k setí

Stále ještě lze vysévat zeleninu. Mrkněte se do časového kalendáře a doplňte si záhonky třeba o ředkvičky nebo špenát, nebo dětmi oblíbený hrášek.

Sušíme

Sušení je jedna z variant jak si uchovat sílu léčivých rostlich na další měsíce. Sbírat v zahradě lze mnoho druhů květů, listů a kořenů.

Já momentálně suším listy maliníku, heřmánek, květy slézu maurského, měsíček, brutnák a chrpu.  

Pečeme bublaninu

Zahrada nyní skýtá hojnost v podobě nejen bylin, ale také drobných plodů. Upečte si s dětmi bublaninu. Recept najdete níže ke stažení. Ten si poté založte ve smyslové lekci chuť, které se budeme věnovat za pár týdnů.  

Bonus

Roční kalendář nejen do zahrady

Mám z něj velkou radost, neboť jsem kalendář už delší dobu plánovala. Kalendář není datovaný. Obsahuje jen data svátků, které stojí za povšimnutí. V dolní části stránky jsou pak ve větách vhodné aktivity pro daný měsíc. 

Mezi řádky je místo na vaše záznamy a obrázky. 🙂

Kalendář můžete mít celoročně připevněný na ledničce, nebo tabuli. Budete tak mít informace vždy po ruce. 

Knihovnička

K této lekci je bonusem také knihovnička pro děti a rodiče. Najdete v ní inspirace a tipy na krásnou literaturu. Pokud byste měli ke knížkám nějaký dotaz, ve fb skupině vám ráda odpovím. V dalších lekcích budou postupně doplňovány další tituly, ať vás nezahltím najednou.

Tudy do uzavřené skupiny na FB