
Elipsa je jedním z prvků Montessori pedagogiky. Je vyznačena na zemi, v dostatečné velikosti. Je to místo, kde dochází ke scházení se, rannímu přivítání a probírání tématů či herním aktivitám. U nás ve školičce jsme s elipsou začali (po delší pauze) na počátku roku. Začne hrát melodie, děti si sundají papučky a započnou chůzi po naznačené elipse.
Jedná se o cvičení psychické a fyzické rovnováhy, klidu, ticha, harmonie a koncentrace pozornosti a motoriky. Děti k chůzi nenutím, chůze po elipse je dobrovolná. Pokud nechtějí chodit, mohou sedět a dívat se, nesmí však chodící děti rušit. Poté si na elipsu sedneme, přivítáme se básničkou s pozdravem a následuje ranní komunikační kruh.
Součástí je předmět (u nás drahokam), který koluje a každý tak dostane prostor sdělit ostatním co má na srdci. Platí pravidlo, mluví ten, kdo má drahokam. Ostatní poslouchají. Děti se tak učí vzájemnému respektu, toleranci a trpělivosti. Menším a stydlivým dětem se snažím v komunikaci pomoci. Plynule pak přecházíme k probírání tématu daného dne…
V dohledné době začneme k chůzi přidávat přeměty do rukou, aby jsme si chůzi zpestřili, zpomalili, prohloubili koncentraci a pozornost a propojili chůzi na elipse s tématem dne. Obecně lze říct, že děti tento ranní rituál mají rády a těší se na něj. 🙂
[…] Nedávno jsem zde na webu psala o elipse, jako o jednom z prvků Montessori pedagogiky. Zmínila jsem také, že do chůze na elipse zapojíme komponenty probíraných témat. Děti zkoušely nosit skleničky se zemí, vodou a vzduchem a šlo jim to moc hezky. 😀 Přirozeně se tak naše téma dostalo o level výše a dosáhlo důležitosti. O elipse více zde http://beskydska-skolicka.cz/2017/04/23/elipsa/. […]
[…] ranního rituálu, který následuje po elipse. O elipse jsem psala již před nějakým časem zde… Po komunitním kruhu u nás následují aktivity řízené činnosti k […]